Hyppää pääsisältöön
Kuva
Nuorten talon palvelujen markkinointimateriaalia pöydällä. Kuva Veera Rinta-Porkkunen
Pääsisältö

Nuorten talossa on alle 30-vuotiaille nuorille ja nuorille aikuisille palveluita saman katon alla. Tutustu Nuorten taloon –osiosta löydät perustiedot Nuorten talosta ja palveluista.

Nuorten talolla ei ole yhteistä puhelinnumeroa, kalenteria tai asiakasjärjestelmää. Palvelukohtaiset yhteystiedot: Talon palveluiden yhteystiedot.

Nuorten talon walk in –palvelu

Nuorten talon walk in palvelee arki-iltapäivisin. Sivuiltamme löytyy viikkokalenteri, joka kannattaa tarkistaa ennen palveluun saapumista tai sinne ohjaamista. Jos viikon aikana tulee muutoksia, kalenteri päivittyy reaaliaikaisesti.

Joka päivä on saatavilla ohjausta ja neuvontaa työnhakuun ja CV:n tekemiseen, vapaa-aikaan sekä mielenterveys- ja päihdeasioihin. Viikkokalenterista näet, mihin muihin asioihin saa jeesiä.

Lisää tietoa löydät sivulta Nuorten talon walk in –palvelu.

Voinko tulla asioimaan yhdessä nuoren kanssa?

Voitte tulla asioimaan yhdessä, jos nuori tätä toivoo. Mukana voi olla myös joku muu nuoren tukihenkilö tai perheenjäsen.

Voinko hoitaa asioita nuoren puolesta tai antaa teille nuoren yhteystiedot?

Walk in –palvelussa ei voi asioida nuoren puolesta. Tarvittaessa voit kuitenkin konsultoida meillä työskenteleviä ammattilaisia yleisellä tasolla. Emme voi myöskään olla yhteydessä nuoreen ammattilaisen tai huoltajan pyynnöstä, vaan yhteydenoton on tultava aina nuorelta itseltään.

Jos sinulla on huoli nuoren tilanteesta tai käytöksestä, voit tehdä huoli-ilmoituksen. Ilmoituksen voi tehdä myös täysi-ikäisestä. Myös etsivä nuorisotyö voi tavoitella nuorta läheisen tai ammattilaisen pyynnöstä.

Saako walk in –palvelussa ohjausta kaikilla kielillä?

Ensisijainen asiointikieli on suomi, mutta meiltä saa ohjausta yleisimmissä asioissa myös englanniksi. Maahanmuuttaneille nuorille tarkoitetussa Tiistai-helpissä on mahdollista asioida myös venäjän kielellä.

Käytössämme ei ole tulkkipalveluita. Jos olette itse hankkineet tulkin, onnistuu asiointi esimerkiksi Ohjaamo Jyväskylän asiantuntijoiden kanssa. Näissä tapauksissa suosittelemme olemaan yhteydessä Ohjaamoon puhelimitse tai sähköpostilla.

Onko asiointi ajanvarauksella mahdollista ja miten ajan voi varata?

Walk in –palvelun toimii ilman ajanvarausta, mutta joillekin asiantuntijoille, esimerkiksi nuorisonohjaajat, opinto-ohjaajat, asumisneuvojat, TE-asiantuntijat, aikuissosiaalityön ohjaaja ja Onni-työntekijä, on mahdollista varata aika. Palveluistamme seksuaalineuvonta on ainoa, jota on tarjolla vain ajanvarauksella.

Ajanvarauksen voi tehdä Ohjaamo Jyväskylän kautta. Soitattehan yhdessä nuoren kanssa tai pyydäthän nuorta tekemään ajanvarauksen sähköpostilla tai viestillä (Whats app, tekstarit, Signal). 

Voiko asiakkaani uusia reseptinsä tai tavata lääkärin walk in –palvelussa?

Palvelussa ei kirjoiteta tai uusita reseptejä, eikä tarjolla ole lääkäripalveluita.  

Kesätyöt ja kesätyösetelit

Ohjaamo Jyväskylän kautta koordinoidaan Jyväskylän kaupungin koululaisten kesätyö- ja kesätyöseteliasiat:

kesatyoseteli[a]jyvaskyla.fi

Oppivelvollisten ohjaus

Ohjaamo Jyväskylässä toimii koordinoiva opinto-ohjaaja. Hän vastaa oppivelvollisten ohjauksesta silloin, jos nuori jää ilman opiskelupaikkaa tai opinnot keskeytyvät:

Teija Hankilanoja-Lesonen
0503862255
teija.hankilanoja-lesonen[a]jyvaskyla.fi