Yrittäjyys
Oletko pyöritellyt mielessäsi vaikkapa tällaisia kysymyksiä? Nuorten talolla Yritysneuvola jeesaa kaikissa yrittäjyyteen liittyvissä asioissa.
Maksutonta yritysneuvontaa Nuorten talolla toteuttavat Jyväskylän kaupungin ja Keski-Suomen TE-toimiston yritysneuvonta, K-S Yritysidea ja Jyvässeudun 4H.
Milloin kannattaa ryhtyä yrittäjäksi?
Yrittäjäksi voit ryhtyä heti, kun se sinua kiinnostaa ja oma elämäntilanteesi sen sallii.
Pysähdy pohtimaan, onko sinulla yrittäjämäinen luonne ja ominaisuuksia, jotka auttavat sinua menestymään yrittäjänä? Onko elämäntilanteesi sellainen, että pystyt täysillä keskittymään yrityksen pyörittämiseen?
Hyvä yritysidea perustuu markkinoiden aitoon kysyntään ja omaan osaamiseesi.
Kun tunnet yrittäjyyden vaatimukset ja valmistaudut huolellisesti, sinulla on kaikki mahdollisuudet onnistua. Jos perustat yrityksen nyt, olet esimerkiksi kolmen vuoden päästä ehtinyt oppia jo aivan valtavasti yrittäjyydestä ja päässyt kehittämään omia taitojasi.
Miten voin perustaa yrityksen mahdollisimman vähäisellä riskillä?
Yksi vaihtoehto on perustaa 4H-yritys, jos olet 13-28-vuotias. Sen perustaminen onnistuu matalalla kynnyksellä ja todella moni yrittäjä on aloittanut 4H-yrittäjänä. 4H-yhdistykseltä saat lisäksi apua ja tukea koko yritystoiminnan ajan.
Kevytyrittäjyys voi myös olla hyvä ja riskittömämpi vaihtoehto lähteä testaamaan omaa liikeideaa. Kevytyrittäjyys on yrittäjämäinen ja joustava tapa myydä palveluita ja omaa osaamista pienimuotoisesti tai väliaikaisesti.
Jos sinulla ei vielä ole varmuutta siitä, voisiko liiketoimintasi olla kannattavaa, sivutoiminen yrittäjyys esimerkiksi palkkatyön tai opiskelun ohella on hyvä vaihtoehto. Se on myös erinomainen tapa testata, löytyykö asiakaskuntaa riittävästi.
Mikä on starttiraha?
Millä saan yrityksen pyörimään?
Tärkeintä on saada yrityksesi jollakin tavalla ihmisten tietoisuuteen, sillä onnistunut markkinointi ja myynti ovat yritystoimintasi menestymisen edellytys. Ilman asiakkaita ei ole bisnestäkään.
Markkinoinnin lähtökohtana on aina asiakas ja myytävä tuote tai palvelu. Se kenelle myyt määrittää sen, miten ja missä sinun kannattaa markkinoida.
Myymäsi palvelun tai tuotteen hankkiminen tulisi olla asiakkaalle vaivatonta ja onkin tärkeää suunnitella asiakkaan kannalta toimiva tapa tilauksen tai ajanvarauksen tekemiseen. Muista, että asiakaskokemus ratkaisee pelin - yritys pyörii ja kasvaa asiakaskokemuksen kautta. Markkinointi, myynti ja palvelu yhdessä sitouttavat asiakkaan.
Myös sinulla itselläsi tulisi olla selkeä järjestys siihen mitä ja miten sovit asioista asiakkaan kanssa ja mitä kanavia siihen käytät. Tarvitset myös itsellesi toimivan systeemin mahdollisten tuotteiden toimitukseen tai sovittujen työtilausten kalenterointiin sekä laskutukseen. Mieti myös jälkimarkkinointia eli oletko asiakkaaseen yhteydessä vielä jälkikäteen ja pyydätkö esimerkiksi palautetta tuotteesta/palvelusta.
Sivun päivitys on vielä kesken
Sivua täydennetään vähän kerrallaan. Lisää usein kysyttäjä kysymyksiä ja vastauksia niihin on tulossa loppuvuoden 2024 aikana.